Na blogu prezentujemy treści przygotowane przez dietetyka na podstawie jego wiedzy, doświadczenia oraz poglądów. Nie stanowią one poradnictwa indywidualnego.

Zaskórniki – 10 faktów, o których nie wiedziałaś

Autor wpisu: Paulina Fydrychowicz - Dietetyk

Czopy rogowo – łojowe zatykające ujścia gruczołów łojowych

Brzmi groźnie, prawda? A to tylko książkowa nazwa bohaterów (lub właściwie czarnych postaci) dzisiejszego artykułu – zaskórników. Dowiedz się co zrobić, aby przez zaskórniki nie chować się, jak Pani ze zdjęcia. Halo, halo, tylko bardzo proszę nie mylić zaskórników z zaskórniakami. Zaskórniaki to niewielka sumka pieniędzy odłożona w tajemnicy przed kimś na „gorsze czasy”, podczas gdy z zaskórników z pewnością żadnych kokosów nie będzie!

Fakty, o których nie wiedziałaś

Zaskórniki spędzają sen z powiek wielu kobietom. Trudno je całkowicie zamaskować, mają tendencję do nawracania oraz uprzykrzania życia. Dzisiaj, przedstawię 10 faktów, o których zapewne nie wiedziałaś. Rozwieję kilka mitów, potwierdzę parę tez. Gotowa? A więc zaczynamy zaskórnikowe kompendium wiedzy.

Fakt 1 – Tak powstają zaskórniki

Jak powstają wągry, bo tak potocznie zwykło się nazywać zaskórniki? Przy ujściach mieszków włosowych gromadzą się niezłuszczone, martwe komórki warstwy rogowej naskórka. Ujścia mieszków włosowych zwężają się. Do tego jeszcze tylko szczypta nadmiaru sebum, dwie garście łojotoku i mamy zastój łojotoku w postaci zaskórników. To jednak nie koniec. Niestety czop łojowo – tłuszczowy to mieszanka białka i tłuszczu, a więc idealna pożywka dla drobnoustrojów.

Fakt 2 – Zaskórniki mogą być otwarte lub zamknięte

Otwarte czy zamknięte? Jakie są Twoje zaskórniki? Zapewne nigdy się nad tym nie zastanawiałaś. Tymczasem wyróżniamy dwa rodzaje zaskórników – otwarte i zamknięte. Pierwsze z nich to czarne punkciki widoczne na skórze występujące na nosie, skroniach, policzkach czy plecach. Drugi rodzaj zaskórników to takie, których ujście zamknięte jest naskórkiem. Często można je znaleźć na brodzie, w strefie T czy na dekolcie.

Fakt 3 – Zaskórniki nie są czarne!

Ich prawdziwa barwa jest biała. Łatwo zaobserwować to przy wyciskaniu zaskórników (czego oczywiście nie polecamy!). Nie jest to jednak absolutnie związane z brakiem higieny. Zetknięcie zaskórników z powietrzem powoduje proces utleniania i białe zaskórniki robią się na wierzchu czarne.

Fakt 4 – Problemy z miesiączkowaniem mogą mieć wpływ na zaskórniki

Tak jest! Co prawda, zaskórniki zwykle są wynikiem nieprawidłowej gospodarki gruczołów łojowych i zazwyczaj towarzyszą cerze tłustej i mieszanej, natomiast zdarzają się sytuacje, w których zaskórniki pojawiają się na skutek wahań hormonalnych związanych z cyklem menstruacyjnym. Inne charakterystyczne okresy dla zaskórników to czas pokwitania, podczas gdy ze schorzeń – zaskórniki nasila chociażby zespół policystycznych jajników.

Fakt 5 – Palisz? Zaskórniki się ucieszą

Czas na kolejny fakt. Palenie tytoniu zanieczyszcza cały organizm, a więc również Twoją skórę. Palenie papierosów jest zatem prostą drogą do zaskórników otwartych oraz zamkniętych. Wiele osób, które odstawiło palenie po pewnym czasie obserwuje znaczną poprawę cery. Dlaczego tak się dzieje? Dym papierosowy zawiera mnóstwo szkodliwych substancji, np. nikotynę, która ma bezpośredni, negatywny wpływ na skórę. Jeśli jesteś czynnym palaczem, najlepsze nawet kosmetyki nie pomogą Ci w tej nierównej walce.

Fakt 5 – Masz zaskórniki? Trzymaj rączki precz!

Ani mi się waż wyciskać zaskórniki jeśli nie masz o tym bladego pojęcia. Możesz uszkodzić mieszki włosowe, spowodować ich pęknięcie oraz, co gorsza, wylania zawartej w nich treści ropnej do głębszych warstw skóry. Zafundujesz sobie z ten sposób jedynie infekcję, szpecące blizny i kiepski humor. No i na co to komu? 🙂

Fakt 6 – Niektóre kosmetyki powodują „zapychanie porów”

W składzie kosmetyków dostępnych na sklepowych półkach aż roi się od składników komedogennych, czyli brzydko mówiąc zapychających pory czy powodujących zaskórniki. Do tych substancji należą między innymi:

  • Alkohol heksadecylowy – Hexadecyl Alcohol
  • Alkohol stearylowy – Steareth 
  • Ekstrakt z alg – Algae Extract
  • Glicerole – Glyceryl – 3 – Diisostearate
  • Ksyleny – Xylene
  • Lanolina – Acetylated Lanolin, Acetylated Lanolin Alcohol, PEG 16 Lanolin, Solulan
  • Masło kakaowe – Oleum cacao, Oleum theobromatis, Butyrum cacao
  • Merch irlandzki – Carrageenan
  • Parafina – Paraffinum Liquidum, Paraffin, Mineral Oil, Petrolatum
  • Sól sodowa siarczanu oksyetylenowanego alkoholu laurylowego – Sodium Lauryl Sulfate 
  • Stearynian etyloheksylu – Ethylhexyl Stearate
  • Stearynian izocetylu – Isocetyl Stearate

Oraz wiele, wiele innych! Lepiej strzeż się ich w składzie swoich kosmetyków.

Fakt 7 – Nieprawidłowa pielęgnacja = zaskórniki

Może okazać się, że krem, podkład czy żel, które stosujesz do twarzy są powodem Twoich zaskórników. Sprawdź składy stosowanych na co dzień specyfików i przekonaj się, czy ich składniki nie są powodem „zapchania” cery. Wyeliminuj te kosmetyki, które potencjalnie mogą przysparzać Ci zaskórników. Niekiedy pomaga zamiana kremu na noc na tonik, hydrolat czy kwas hialuronowy.

Fakt 8 – Masz zaskórniki, gdyż nie oczyszczasz skóry!

Z drugiej strony, wiele kobiet cierpi na zaskórniki, ponieważ… niedokładnie oczyszcza twarz. Do mycia twarzy możesz zastosować metodę OCM – oil cleansing method czyli mycie twarzy za pomocą zmieszanych ze sobą w różnych proporcjach olejków. Możesz oczyszczać twarz także korzystając z  gotowych olejków do demakijażu czy delikatnych środków myjących.

Fakt 9 – Glinki, kwasy, mydła na pohybel zaskórnikom

Co jeszcze może wspomóc walkę z zaskórnikami?

  • Glinki – na przykład biała glinka (kaolin), która odżywia, oczyszcza, wygładza skórę, łagodnie ściąga pory bądź zielona glinka, która dezynfekuje, regeneruje, odżywia. Znajdziesz je na przykład w naturalnych maseczkach do twarzy.
  • Produkty z kwasami – na przykład tymiankowy żel do twarzy zawierający kwas jabłkowy minimalizujący zaskórniki, a dodatkowo zmiękczający, wygładzający skórę.
  • Złuszczanie – jeśli domowa pielęgnacja zawiedzie, dobrze jest wybrać się do dermatologa, który może zaproponować cięższą artylerię – kwasy, retinoidy bądź dermokosmetyki.

Nie zmieniaj jednak diametralnie całej swojej pielęgnacji. Gdy wyrzucisz wszystkie dotychczas używane kosmetyki i zastąpisz je nowymi specyfikami, trudno będzie Ci określić, co właściwie pomogło. Możesz też przesadzić i potraktować skórę zbyt ostro, a wówczas nie pozostanie dłużna i zacznie Ci kaprysić!

Fakt 10 – Istnieje dieta przeciw zaskórnikom

Żywność smażona, słodka, przetworzona, o wysokiej zawartości węglowodanów prostych, alkohol czy kofeina i… zaskórniki welcome to! Produkty te mogą doprowadzić do licznych niedoborów, przerostu Candidy w organizmie czy zwiększyć tendencję do powstawania zaskórników. Ale, ale, to jeszcze nie koniec. Przetłuszczają skórę, doprowadzają do stanu zapalnego w organizmie, znacznie pogarszają stan cery. Jak zatem jeść, aby pozbyć się zaskórników?

Wiele na temat żywienia w trosce o czystą skórę możesz znaleźć w TYM artykule

Dzięki prawidłowo skomponowanej diecie możesz zaobserwować mnóstwo korzyści, począwszy od lepszego samopoczucia, poprzez lepszą odporność, zdrowie, a skończywszy na znacznie ładniejszej cerze.

  • Antyoksydanty – nie tylko zwalczają wolne rodniki, koją, przyspieszają proces gojenia, naprawiają szkody wyrządzone przez promieniowanie UV, ale także korzystnie wpływają na stan skóry, w tym również zaskórniki. Bogactwem antyoksydantów są przyprawy – np. cynamon, kurkuma, imbir, pieprz, rozmaryn, tymianek czy oregano, owoce, warzywa, oleje roślinne, kawa czy herbata.
  • Probiotyki – kefir, jogurt zawierający dobroczynne kultury bakterii wpływają korzystnie na mikroflorę jelitową, a według badań Amerykańskiej Akademii Dermatologii mają także wpływ na cerę i liczbę zaskórników.
  • Produkty bogate w witaminę A – takie jak marchew, szpinak, wątróbka, wspierają Twoją skórę w walce o piękno i brak zaskórników.
  • Źródła witaminy C – niezbędna do procesów naprawczych tkanek skóry, doskonały przeciwutleniacz, który chroni skórę przed uszkodzeniami. Znajdziesz ją nie tylko w cytrusach, ale także w owocach, warzywach, ciemnych, zielonych, liściastych jarzynach, np. kapuście.
  • Zaskórniki - 10 faktów, o których nie wiedziałaśŻywność obfitująca w cynk – zmniejsza liczbę powstających zaskórników, poprawia odporność, pozytywnie wpływa na cerę. Znajdziesz go w ostrygach, podrobach, kaszy gryczanej, roślinach strączkowych, nasionach chia.
  • Produkty bogate w selen – mikroelement niezbędny do utrzymania pięknej, gładkiej skóry. Szukaj go w małżach, ostrygach, mięsie, rybach, czosnku, produktach zbożowych – owsie, jęczmieniu, ryżu, otrębach, orkiszu.
  • Pełnowartościowe białko – organiczny, zagrodowy drób, jaja, dzikie ryby oraz inne źródła pełnowartościowego białka regulują stężenie glukozy we krwi. Odpowiedni poziom glukozy niezbędny jest chociażby do gojenia się ran, wyprysków czy zaskórników.

Dieta przeciw zaskórnikom


Na dzisiaj to już wszystkie rady, fakty i mity przygotowane, aby zawalczyć z zaskórnikami. Niestety, jest to twardy zawodnik, a więc potrzebuje sporo determinacji. A może Ty masz jakieś rady, dzięki którym pozbyłaś się zaskórników? Koniecznie nam je poleć!


Podoba Ci się ten artykuł?

Polub go i udostępnij, aby inni też mogli korzystać z tej wiedzy. Gorąco Ci za to dziękuję i mam nadzieję, że moja praca jest dla Ciebie przydatna 🙂


Literatura:

  1. Mahmood SN, Bowe WP. Diet and acne update: carbohydrates emerge as the main culprit. J Drugs Dermatol. 2014 Apr;13(4):428-35.
  2. Caroline Caperton, MD, MSPH,a Samantha Block, BS,a Martha Viera, MD,a Jonette Keri, MD, PhD,a and Brian Berman, MD. Double-blind, Placebo-controlled Study Assessing the Effect of Chocolate Consumption in Subjects with a History of Acne Vulgaris. J Clin Aesthet Dermatol. 2014 May; 7(5): 19–23.
  3. Whitney P Bowe. Alan C Logan. Acne vulgaris, probiotics and the gut-brain-skin axis – back to the future? Gut Pathog. 2011; 3: 1. Published online 2011 Jan 31. doi: 10.1186/1757-4749-3-1.
  4. Merita Grajqevci Kotori. Low-dose Vitamin “A” Tablets–treatment of Acne Vulgaris. Med Arch. 2015 Feb; 69(1): 28–30. Published online 2015 Feb 21. doi: 10.5455/medarh.2015.69.28-30

NASI PARTNERZY


DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Informujemy, iż SITER sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.1 na realizację projektu "Stworzenia oraz udostępnienie innowacyjnego społecznościowego serwisu kulinarnego z funkcją automatycznego generowania list zakupowych i raportów gotowań".

Copyright © Siter sp. z o.o.