Media społecznościowe i producenci żywności od dłuższego czasu zarzucają nas licznymi informacjami na temat korzyści diety bezglutenowej. Co z tego jest prawdą, a co mitem?

Influencerzy, lekarze, dietetycy – każdy posiada swoje zdanie na ten temat. Sprawdź, jaka jest prawda i jak realnie ocenić ryzyko związane z obecnością glutenu w codziennej diecie.

Co to w zasadzie jest gluten i jak wpływa na Twoje zdrowie?

Gluten to nic innego jak mieszanina roślinnych białek występujących w niektórych zbożach. To właśnie dzięki niemu ciasta, chleby i inne wypieki zachowują swoją konsystencję. Jednak po uważnym przestudiowaniu etykiet produktów spożywczych, w większości z nich zauważyć można śladowe ilości tej substancji. Dzieje się tak za sprawą procesów produkcyjnych, tzn. w tym samym miejscu wytwarzane mogą być produkty mączne. Gluten trafia do żywności również jako środek zagęszczający lub nośnik smaku. Dla osoby zdrowej gluten wcale nie musi być niebezpieczny. Wystarczy stosować zdrowy tryb życia i przestrzegać zbilansowanej diety.

Celiakia, alergia czy nadwrażliwość?

Celiakia, czyli choroba trzewna, dotyczy średnio 1% całej populacji. Stanowi genetyczną chorobę autoimmunologiczną. Polega na wytwarzaniu specyficznych przeciwciał i, w konsekwencji, uszkodzeniu kosmków jelitowych. Rezultatem spożywania glutenu przez osobę chorą będzie niedożywienie zagrażające zdrowiu i życiu. Celiakia może przebiegać bezobjawowo lub przejawiać się poprzez np. biegunkę lub zaparcia, wzdęcia, spadek masy ciała. Ze względu na utrudnione diagnozowanie, o chorobie można dowiedzieć się dopiero w wieku dorosłym. Jedyną skuteczną terapią jest trwałe stosowanie diety bezglutenowej.

Reakcje alergiczne stanowią osobną przypadłość. Najczęściej dotyczą dzieci i często ustępują z czasem. Nieceliakalna nadwrażliwość na gluten dotyczy osób, u których nie stwierdzono występowania celiakii lub alergii. Diagnostyka odbywa się na podstawie obserwacji pacjenta podczas stosowaniu normalnej diety oraz po wyeliminowaniu glutenu.

W przypadku każdej z przytoczonych nietolerancji, szczególnie istotne staje się przestrzeganie diety bezglutenowej w ciąży. Spożywanie glutenu przez przyszłą mamę może wtedy doprowadzić do szeregu powikłań, m.in. poronienia, przedwczesnego porodu lub niskiej masy urodzeniowej dziecka. Z kolei wdrażanie diety bezglutenowej w ciąży przez osobę zdrową, zawsze musi odbywać się pod kontrolą i za aprobatą lekarza. Nie warto przecież ryzykować niedoborów witamin i innych kluczowych składników odżywczych.

Co jeść na diecie bezglutenowej?

Przede wszystkim, warto zaprzyjaźnić się z produktami naturalnie bezglutenowymi. Są to, m.in.: owoce i warzywa, mięso, ziemniaki, ryż, kukurydza, orzechy, fasola i soczewica, gryka, amarantus i soja. Na drodze modyfikacji możliwe jest również uzyskanie bezpośrednich zamienników, np. pszennej skrobi bezglutenowej. Dyskusyjną kwestię stanowią natomiast dodatki stosowane w gotowych mieszankach do wypieku pieczywa bez glutenu.

Oprócz żywności nieprzetworzonej, za produkty bezglutenowe uznaje się te, które zawierają nie więcej niż 20 mg glutenu na 1 kg. Oznaczane są międzynarodowym symbolem Przekreślonego Kłosa.

Obecnie na rynku dostępna jest cała masa produktów dostosowanej do tego typu diety. Nie ma więc potrzeby rezygnacji z pizzy czy ulubionych dań z makaronem. W odkrywaniu nowych przepisów warto sięgnąć np. po komosę ryżową, makaron gryczany lub mąkę z tapioki.

Dodaj komentarz