Na blogu prezentujemy treści przygotowane przez dietetyka na podstawie jego wiedzy, doświadczenia oraz poglądów. Nie stanowią one poradnictwa indywidualnego.

Podkręć swój metabolizm!

Autor wpisu: Paulina Fydrychowicz

Masz kiepski metabolizm – wydaje Ci się, że tyjesz z powietrza?

Jesz tak, jak dawniej, a masa ciała nagle zaczęła wzrastać? A może po urodzeniu dziecka zauważyłaś zwolniony metabolizm? Wcale nie musisz być niewolnikiem swojego metabolizmu! Z naszymi radami, bez problemu przyspieszysz tempo przemiany materii do maksimum.

Dlaczego mój metabolizm zwalnia?

Powody spowolnienia przemiany materii mogą być przeróżne. Począwszy od niedoczynności tarczycy, poprzez nieodpowiednią lub głodową dietę, wiek, stres aż do wysokiej zawartości tkanki tłuszczowej. W każdym z tych przypadków można pięknie przyspieszyć przemianę materii. Nie jest to może bułka z masłem, ale odrobina pracy nad sobą i metabolizm pięknie przyspieszy.

Nie ma windy, trzeba iść schodami

Przyspieszenie metabolizmu nie jest bardzo proste. Niestety winda w tym przypadku nie zadziała, trzeba konsekwentnie iść schodami. Wszystkiego możesz dokonać za pomocą aktywności fizycznej, diety oraz mnóstwa determinacji. A tabletki przyspieszające metabolizm? Udam, że nie słyszałam tego pytania 😉

Dieta 2300 kcalDieta a metabolizm

Prawidłowe jedzenie jest kluczem do pokręcenia metabolizmu. Z naszego organizmu jest niezły cwaniak i gdy nie dostarczamy mu pożywienia przez dłuższy czas, on zwalnia metabolizm, ponieważ boi się, że go zagłodzimy. Wówczas ciało ochrania zgromadzone zapasy tkanki tłuszczowej, a gdy w końcu dostarczysz posiłek odkłada go w obawie, że później nie dostanie. Właśnie dlatego ciągle truję, żebyś jadła 4 – 5 posiłków w ciągu dnia. Warzywa, owoce, mięso, ryby, jaja oraz produkty pełnoziarniste pomogą Ci przyspieszyć metabolizm.

Pamiętaj o białku

Dlaczego białko jest tak istotne w podkręcaniu metabolizmu? Ponieważ po spożyciu go, organizm musi zużyć niemało kilokalorii, aby zjedzone białko spalić. Nazywamy to wysokim efektem termogenicznym. Doskonałym źródłem białka są mięso, jaja, ryby, warzywa strączkowe, a także nabiał. Hej, pamiętaj jednak o rozsądku 🙂 Nie promujemy oczywiście diety wysokobiałkowej niszczącej nerki i wątrobę. Optymalnie ilości białka znajdziesz w diecie na samym dole artykułu.

Przyprawy, aby podkręcić metabolizm

Zioła i przyprawy mogą doskonale przyspieszyć przemianę materii. Jakie dokładnie przyprawy warto włączyć do diety?

  • chilli
  • imbir
  • pieprz czarny
  • cynamon
  • kurkuma
  • kardamon

Woda a metabolizm

Wiesz już pewnie, że woda jest dobra właściwie na wszystko. W sumie… jak masz nie wiedzieć, skoro wciąż i wciąż o tym klepię! Założę się jednak, że nie wiesz, że woda przyspiesza metabolizm o 30 %! Po 10 minutach od wypicia wody metabolizm podkręca aż na 30 – 40 minut. Pijąc codziennie 1,5 litra wody, w skali roku możesz spalić nawet 2,5 kg tkanki tłuszczowej. To jak? Na zdrówko?

Zielona herbata a metabolizm

Chciałabyś zrzucić 3 kg w ciągu roku? Pewnie chciałabyś nawet więcej, ale te 3 kilogramy możesz spalić, uwzględniając w swojej codziennej diecie 3 – 5 filiżanek zielonej herbaty. Zielona herbata bowiem przyspiesza metabolizm. Oprócz tego zyskasz zmniejszenie apetytu, utrudnione odkładanie tkanki tłuszczowej oraz stabilizację poziomu cukru we krwi. Proste prawda? Kawa również doskonale przyspiesza metabolizm. Tak, jak w przypadku białka, pamiętaj o rozsądku. W tym przypadku więcej, nie znaczy lepiej!

Przemiana tłuszczyku w mięśnie?

Tkanka tłuszczowa i masa mięśniowa to dwie zupełnie różne tkanki! Trzeba by było cudu, aby tkanka tłuszczowa zamieniła się w mięśnie. Możesz natomiast spalić tkankę tłuszczową i zbudować masę mięśniową 🙂 Wiesz, że im więcej mięśni, tym szybszy jest metabolizm? Co to dokładnie znaczy? Tkanka tłuszczowa spala zdecydowanie mniej kilokalorii niż mięśnie! Nawet, gdy jesteś w spoczynku, a masz dużo mięśni – spalasz sporo kilokalorii. Ten argument powinien przekonać nawet największego leniuszka, stroniącego od ćwiczeń.

Ruszaj się

Połączenie aktywności fizycznej i diety to jedyna słuszna dieta cud! Ruch w podkręcaniu metabolizmu jest równie ważny, co prawidłowa dieta. Z tym, że nie każdy rodzaj ćwiczeń będzie w tym przypadku aż tak bardzo przydatny. Moim faworytem jest w tym przypadku trening Tabata. Tabata to trening, który trwa zaledwie 4 minuty! W trakcie tego czasu przez 20 sekund intensywnie wykonuje się ćwiczenia (może to być bieg bokserski, pompki, wyskoki, itp.), a następnie 10 sekund odpoczywa.

Tabata

Co jest ważne, organizm spala kalorie jeszcze długo po zakończeniu treningu. Na Youtube możesz znaleźć mnóstwo przykładowych treningów Tabata. Jeśli masz ochotę, możesz oczywiście ćwiczyć więcej niż 4 minuty. Koniecznie pamiętaj, aby rozgrzać się przed treningiem oraz porozciągać po zakończonym treningu. W Tabacie najważniejsze jest ćwiczenie na maxa. Jeśli będziesz ściemniać lub się oszczędzać, wcale nie uda Ci się przyspieszyć metabolizmu, tak jak należy! Ćwicząc solidnie, zdziwisz się jak można przyspieszyć metabolizm w kilka minut 🙂

Śpij, aby przyspieszyć metabolizm

Jako śpioch wszech czasów, tłumaczę sobie, że w ten sposób przyspieszam swój metabolizm. Na szczęście naukowcy potwierdzają tę teorię i twierdzą, że zbyt mała ilość snu zwalnia metabolizm. Dodatkowo, osoby, które cierpią na niedobór snu mają większe skłonności do zapadania na cukrzycę, otyłość, a także są bardziej głodne! Badania odnoszą się głównie do snu w trakcie nocy. Drzemki w ciągu dnia nie mają tak cennego wpływu. Ale przecież nikt nie musi o tym wiedzieć i następnym razem, gdy szef się wścieknie, że chcesz uciąć sobie drzemkę w ciągu pracy, powiedz, że przyspieszasz metabolizm, aby pracować wydajniej 😉

Wyluzuj

Są dwa rodzaje ludzi. Pierwsi w chwilach stresu nie jedzą i chudną. Drudzy, gdy się stresują są w stanie zjeść wszystko, co znajduje się w lodówce. Jeden i drugi rodzaj ludzi łączy jednak jedna wspólna cecha – spowolnienie metabolizmu w chwili stresu. Jest to pamiątka po naszych przodkach jaskiniowcach, którzy odczuwali stres w jednej sytuacji – gdy nie było pożywienia. Dzisiaj stresujemy się, ponieważ stoimy w korku lub nie wiemy co na obiad. Dla dobra Twojego metabolizmu – wyluzuj się!

Kobiety ciężarne, karmiące oraz dzieci

Dieta przyspieszająca metabolizm została opracowana na bazie zdrowych, łatwo dostępnych produktów, w taki sposób, aby dostarczała wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych osobie zdrowej. Poniższa dieta może być zatem zbyt niedoborowa dla kobiet ciężarnych, karmiących oraz małych dzieci. Te grupy bez obaw mogą się jednak zainspirować dietą, zdrowymi potrawami pamiętając jednocześnie o eliminacji produktów, których nie zaleca się spożywać w tych stanach.


Interesują Cię diety odchudzające? Przejdź teraz do artykułu i diet odchudzających >>>


Przekonaj się, jak w praktyce powinna wyglądać zdrowa dieta przyspieszająca przemianę materii. Oddajemy w Twoje ręce 14 dni diety rozbitych na 2 zestawy:

Zaloguj się i dodaj dietę do Planera lub Szybkiego Planera (używając przycisków w przepisie +Planer, +Szybki Planer). A potem jednym kliknięciem myszki stwórz listę zakupów.


Podoba Ci się ten artykuł?

Polub go i udostępnij, aby inni też mogli korzystać z tej wiedzy. Gorąco Ci za to dziękuję i mam nadzieję, że moja praca jest dla Ciebie przydatna 🙂

NASI PARTNERZY


DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Informujemy, iż SITER sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.1 na realizację projektu "Stworzenia oraz udostępnienie innowacyjnego społecznościowego serwisu kulinarnego z funkcją automatycznego generowania list zakupowych i raportów gotowań".

Copyright © Siter sp. z o.o.