Na blogu prezentujemy treści przygotowane przez dietetyka na podstawie jego wiedzy, doświadczenia oraz poglądów. Nie stanowią one poradnictwa indywidualnego.

Pobawmy się w gotowanie – maluch w kuchni

Autor wpisu: Paulina Fydrychowicz - Dietetyk

Gotowanie z maluszkiem?

Czy jest coś bardziej uroczego niż widok maluszka, który dzielnie pomaga w kuchni? Nawet, gdy dla mamy oznacza to większy bałagan, dla dziecka jest nie tylko doskonałą frajdą, ale także nauką! Jeśli jesteś mamą cudownego szkraba, w poniższym przepisie znajdziesz informacje, jakie zabawy możesz zaproponować dziecku w kuchni. Ani się obejrzysz, jak wyrośnie Ci niezły kucharz 🙂 Jeśli nie masz dzieci, i tak namawiamy Cię na wypróbowanie tych przepisów! Są proste, smaczne oraz zdecydowanie zdrowsze niż w fast – foodzie.

Narzeczony, jak dziecko?

Osobiście, chociaż nie mam dzieci (za to mam narzeczonego, z którym momentami jest trudniej niż z dzieckiem 😀 ), w domu przygotowuję różne rodzaje nuggetsów oraz zdrowych słodyczy. Zdarzają się nuggetsy w płatkach owsianych i nasionach, czy nuggetsy w wiórkach kokosowych. Bardzo lubimy taki rodzaj obiadu. Jako dodatek mnóstwo warzyw i smaczny, zdrowy posiłek ląduje na naszych talerzach.

Nuggetsy z kurczaka

Składniki (2 porcje)

  • kurczak – pierś – 1 sztuka
  • pieprz czarny – 2 szczypty
  • czubryca – 0,25 łyżeczki
  • jajko – 1 sztuka
  • płatki kukurydziane (bezglutenowe) – 1 szklanka
  • szpinak – 2 garści
  • ogórek – 1 sztuka
  • ser feta – 2 plasterki
  • oliwa z oliwek – 2 łyżki
  • sok z cytryny – 2 łyżeczki
  • sól – 2 szczypty

Pierś z kurczaka umyj, osusz, rozbij. Przypraw do smaku. Jajko roztrzep w miseczce. Płatki kukurydziane ugnieć, aby powstały mniejsze kawałeczki. Pierś mocz w jajku, a następnie obtocz w płatkach. Piecz w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 30 minut. Nuggetsy można także usmażyć, lecz oczywiście zdecydowanie polecam pierwszą opcję.

Szpinak umyj, osusz. Ogórka umyj, obierz, pokrój w kosteczkę. Ser feta odsącz z zalewy, pokrój w kosteczkę. Z oliwy, soku z cytryny i przypraw przygotuj dressing. Dressingiem polej surówkę.


Weekend to dobry czas na zdrowe słodycze. Dzisiaj, oprócz nuggetsów zachęcamy Was (Ciebie i maluszka) do przygotowania super prostych lodów z zaledwie 4 składników. Maszynka do lodów nie będzie potrzebna. Przepyszny smak oraz same zdrowe składniki!

Lody pistacjoweLody pistacjowe

Składniki (2 porcje)

  • banan – 1.00 sztuka
  • pistacje – 75.00 gram
  • mleko 2% – 75.00 mililitrów
  • miód – 1.00 łyżka

Banany pokrój w cienkie plasterki i wstaw na noc do zamrażarki. Pistacje sparz wrzątkiem. Wyłuskaj ze skorupek i zmiksuj na pył. Dodaj mrożone banany, mleko i miód, zmiksuj wszystko na puszystą masę. Przełóż lody do miseczki, udekoruj dowolnymi owocami. Jeśli masa za bardzo się rozmrozi, możesz wstawić ją na kwadrans do zamrażarki. Jeśli Twój blender nie podoła mrożonym bananom, możesz zastosować inną metodę: świeże banan y zmiksuj z resztą składników i powstałą masę przełóż do zamrażarki. Mieszaj co 30 minut do osiągnięcia pożądanej konsystencji (około 3 – 4 godzin).

Pomocnik w kuchni!

Jesteś mamą wspaniałego dziecka? Zaproś swojego pomocnika do kuchni! Ubierz mu czapkę kucharską, fartuszek i zaproś do wspólnego gotowania. Dzieci bez problemu mogą gnieść płatki, połamać banana, obierać truskawki albo obtaczać kotleciki w jajku. Świetnie poradzą sobie także w mieszaniu sałatki czy przyprawianiu gotowego posiłku. Mały pomocnik z apetytem zje obiad, który sam przygotował (no, może nie do końca sam przygotował, a z małą pomocą mamusi! 😉 ), już o lodach nie wspominając. Pamiętaj, że możesz przygotować inną surówkę, jeśli Twoje dziecko nie przepada za takim połączeniem. Ja po prostu robiłam czystki w lodówce, stąd połączenie fety i truskawek, o dziwo bardzo dobre! 

Zabawa 1 – jaki to kolor?

Pokazuj maluchowi po kolei produkty potrzebne do przygotowania obiadu i deseru, a następnie pytaj jaki to kolor. Możesz pytać także: „jakie to warzywo?”, dzięki temu zwiększysz świadomość żywieniową dziecka i zaznajomisz je ze zdrowymi produktami.

Zabawa 2 – zagadka

Jeśli Twój szkrab jest już troszeczkę większy, możesz przed wyjęciem ogórka na surówkę, zadać mu zagadkę: „Może być kiszony albo konserwowy, ma zielony garniturek i jest bardzo zdrowy. Co to jest?”.

Zabawa 3 – rymowanka

Na koniec możecie wspólnie nauczyć się rymowanki: ” Jem owoce, jem warzywa, zdrowia ciągle mi przybywa. W szkole, w domu i na dworze, każdy zjeść je sobie może!” lub zaśpiewać piosenkę: „Ogórek, ogórek, ogórek, zielony ma garniturek”. Wspólne gotowanie naprawdę może być świetną zabawą, zarówno dla Ciebie, jak i dla małego szkraba!

Proste odpowiedzi na piekielnie trudne pytania

Chciałybyśmy, aby Wasze wspólne gotowanie było nie tylko dobrą zabawą, ale także świetną nauką. Lato w pełni, zapotrzebowanie na wodę wzrasta, a najprędzej odwadniają się dzieci i osoby starsze. Właśnie dlatego dzisiaj podpowiemy, jak wytłumaczyć maluszkowi dlaczego musimy pić. Możesz przeprowadzić tę rozmowę doglądając, czy nuggetsy się upiekły lub przygotowując surówkę do obiadu.

Dlaczego musimy pić?

Otóż musimy pić, ponieważ większość naszego ciałka to właśnie woda. W wodzie zachodzi wiele tajemniczych procesów niezbędnych, abyśmy żyli. Woda zachowuje się w naszym organizmie jak samochód dostawczy – dowozi zdrowe substancje odżywcze, a zabiera toksyczne, niezdrowe składniki. Woda z organizmu lubi uciekać – a to z potem, a to z moczem, a to kiedy oddychamy. Dlatego właśnie musimy dużo, dużo pić. A jaki jest najzdrowszy płyn dla dzieci? Niegazowana, niesmakowa, czysta woda 🙂 Nie soki, nie napoje z misiem na butelce, które zawierają 11 kostek cukru oraz nie napoje gazowane, które w szklance mają 11,5 kostki cukru.  Na zdrowie!


Jeśli zdecydujecie się na wspólne przyrządzanie nuggetsów i lodów pistacjowych, koniecznie daj nam znać jak poszło rodzinne gotowanie. Pamiętajcie, aby wspólnie zjeść wcześniej przygotowany posiłek. Dowiedziono, że dzieci rodzin, w których wspólnie spożywa się posiłki są zdrowsze i szczuplejsze! A może znasz jakieś inne wierszyki i zgadywanki, które pasowałyby do powyższego przepisu? Tak, czy inaczej, mam gorącą nadzieję, że Twój maluszek pokocha ten przepis i nie będzie Cię ciągnął do pobliskich fast – foodów 🙂


Podoba Ci się ten artykuł?

Polub go i udostępnij, aby inni też mogli korzystać z tej wiedzy. Gorąco Ci za to dziękuję i mam nadzieję, że moja praca jest dla Ciebie przydatna 🙂

NASI PARTNERZY


DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Informujemy, iż SITER sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.1 na realizację projektu "Stworzenia oraz udostępnienie innowacyjnego społecznościowego serwisu kulinarnego z funkcją automatycznego generowania list zakupowych i raportów gotowań".

Copyright © Siter sp. z o.o.