Na blogu prezentujemy treści przygotowane przez dietetyka na podstawie jego wiedzy, doświadczenia oraz poglądów. Nie stanowią one poradnictwa indywidualnego.

Osteoartroza przyczyną ograniczenia sprawności dorosłych

Autor wpisu: Paulina Fydrychowicz

Poprzedni artykuł poświęcony był tematowi osteoporozy. Możesz znaleźć go TUTAJ. Dzisiaj nadal pozostajemy w temacie kości, stawów, mięśni, bowiem będziemy przybliżać temat osteoartrozy – najczęstszej przyczyny ograniczenia sprawności dorosłych Polaków. Czym jest osteoartroza? Jakie są czynniki ryzyka? Jak się to schorzenie leczy? O tym wszystkim przeczytasz w poniższym artykule.

Osteoartroza – czym jest?

Niestety, najczęściej występującą nieuleczalną chorobą stawów. W samych Stanach Zjednoczonych na osteoartrozę (zwaną także zamiennie artrozą) choruje około 27 milionów ludzi. Choroba objawia się stopniowo. Zmiany zwyrodnieniowe postępują sukcesywnie prowadząc tym samym do niepełnosprawności ruchowej. Za główną przyczynę uważa się brak balansu pomiędzy procesami degeneracji oraz odbudowy rozmaitych struktur chrząstki. Do symptomów choroby należą silny ból, zesztywnienie stawów, osłabienie, trzeszczenie, stan zapalny, większa skłonność do uszkodzeń.

Czy jesteś w grupie ryzyka?

  • Osteoartroza przyczyną ograniczenia sprawności dorosłychBMI – nie byłabym sobą, gdybym jako magister dietetyki nie zaczęła od „swojej działki”. Powiem krótko – otyłość jest najlepiej opisanym czynnikiem ryzyka powodującym problemy stawowe i zwyrodnieniowe. Jest to też najłatwiejsza do zminimalizowana przyczyna. Cierpisz na otyłość? Obciążasz stawy. Zrzucisz 5 kg? Farmingham udowodnił, że kobiety powyżej 55. roku życia obniżyły w ten sposób ryzyko zachorowania aż o 50 %, a każdy 1 kg nadwagi równa się 10 % szans więcej na wystąpienie osteoartrozy. Jeśli więc Twoim problemem jest zbyt wysoka masa ciała, skorzystaj z naszych diet i zawalcz o zdrowe stawy. Tutaj możesz również sprawdzić, czy Twoja masa ciała jest prawidłowa i dobrać odpowiednią dla siebie podaż kalorii w ciągu dnia – kalkulator
  • Czynniki genetyczne – niestety, niektóre objawy choroby spowodowane są mutacjami genów. Obciążenie genetyczne powodowało aż 39% zmian w stawach kolanowych czy 65% zmian w stawach ręki.
  • Leptyna – ci czytelnicy, którzy są z nami od pewnego czasu zapewne pamiętają artykuł „4 powody, przez które tkwimy w złej diecie”Pisałam w nim między innymi o leptynie, czyli hormonie sytości. Niestety, leptyny więcej jest u osób otyłych, jednak nie oznacza to wcale, że nie są oni głodni. Otyli uodparniają się na hormon sytości – leptynę, powodując, że organizm produkuje go więcej, więcej i więcej, a oni mimo wysokiego stężenia hormonu sytości, uodparniają się na niego i są po prostu głodni. Wysoki poziom leptyny to także zmiany patologiczne w chrząstce oraz degeneracja chrząstki. Kolejny powód, aby dbać o swoją masę ciała!
  • Płeć żeńska – kobiety to „fighterki” musiał pomyśleć ktoś kiedyś, bowiem i tym razem nie mamy lżej. Właśnie płeć żeńska częściej cierpi na osteoartrozę aniżeli męska. Oczywiście, jakby tego było mało, u kobiet przebieg choroby jest ostrzejszy. Zwłaszcza kobietki po 50. roku życia oraz w okresie menopauzy muszą mieć się na baczności i nie dokładać sobie czynników ryzyka, np. w postaci dodatkowych kilogramów czy przeciążenia stawów.
  • Przebyte urazy – jeśli miałaś kiedyś uraz stawów, nie będę czarować, jesteś w grupie zwiększonego ryzyka. Jeśli uszkodzona była łąkotka czy więzadła, to zmienił się rozkład obciążeń chrząstki i bądź co bądź jest możliwość zachorowania na osteoartrozę.
  • Przeciążenia stawów – nadmierny wysiłek (bardzo proszę nie mylić z optymalnym wysiłkiem fizycznym) również może prowadzić do osteoartrozy. Na przykład sportowcy trenujący z dużymi ciężarami, czy zawodnicy uprawiający sporty wymagające długotrwałego obciążenia stawów mogą częściej cierpieć na artrozę.
  • Wiek – zdecydowany wzrost częstości zachorowań obserwuje się u kobiet powyżej 40. roku życia oraz u mężczyzn po pięćdziesiątce. Z kolei po 80. roku życia cierpi już niemal co druga osoba. Stacjonarny tryb życia, inne choroby przewlekłe, nikłe procesy regeneracyjne – to sprzyja pojawieniu się artrozy wśród licznej grupy innych chorób związanych z wiekiem.

Artroza – a może dietka do tego?

Jak odżywiać się, aby złagodzić objawy osteoartrozy? Pomoże Ci w tym poniższe rozwinięcie słowa artroza.

  • A – jak alkalizujące produkty. Dieta w artrozie  powinna być odkwaszająca i nie dopuszczająca do zakwaszenia. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.
  • R – jak racjonalne spożycie białka. Białko jest bowiem niezbędne do utrzymania odpowiedniej masy mięśniowej, a także zawiera wapń. Unikaj nabiału 0%, gdyż nie będzie on wartościowy. Nie znajdziesz w nim wapnia ani witaminy D. Osoby nie spożywające nabiału mogą postawić na jaja, chude mięso, strączki, zielone warzywa liściaste, nasiona, migdały, wysokowapniową wodę.
  • T – jak tarcza przeciw wolnymi rodnikami, czyli warzywa, kiełki, owoce, soki warzywne i owocowe bogate w bioflawonoidy.
  • R – jak ryby bogate w kwasy z rodziny omega 3. Poprawiają ruchomość stawów, zmniejszają stężenie prozapalnych związków.
  • O – jak odrobina smaku. Mam na myśli dodatek przypraw przeciwzapalnych: imbiru, goździków, anyżu, majeranku, kurkumy, bazylii czy cząbru. Te produkty zmniejszają obrzęki i łagodzą bóle stawowe.
  • Z – jak związki siarki. Dlaczego? Bowiem również działają przeciwzapalnie. Postaw na cebulę i czosnek.
  • A – jak antyoksydanty – produkty przeciwutleniające, np. witamina C. Bez antyoksydantów nie ma szans na powstanie kolagenu, czyli budulca chrząstki stawowej. Dodatkowo, przyda się zawarta chociażby w orzechach, olejach, oliwie z oliwek, nasionach czy awokado witamina E, beta – karoten z pomarańczowych i czerwonych warzyw, czy selen z orzechów brazylijskich. Pomocna będzie także witamina K z warzyw kapustnych czy w końcu znajdujący się w przetworzonych pomidorach czy soku pomidorowym likopen.

Na koniec oczywiście woda, ograniczenie soli, żywności przetworzonej i bezwartościowej, cukru oraz kawy, herbaty czy alkoholu i mamy panaceum na bóle stawowe. Osteoartroza nie będzie tak bardzo odczuwalna już po trzech, czterech tygodniach takiej diety.

Osteoartroza – jak ją leczyć?

Lekarze zwykle stosują leki przeciwzapalne – ibuprofen czy paracetamol, aby załagodzić ból. Gdy ból jest bardzo duży, często stosuje się zastrzyki z glikokortykosteroidami czy kwasem hialuronowym. Dodatkowo, silny nacisk stawia się na poprawienie funkcjonalności danego stawu. Cięższe przypadki leczy się za pomocą operacji. Lżejszym z pomocą przychodzi także rehabilitacja, zmiana trybu życia czy odpowiednie nastawienie psychiczne. Nie można zapominać również o zabiegach, takich jak terapia laserowa, ultradźwięki, pole magnetyczne czy akupunktura.

Naturalne metody leczenia

Ale osteoartroza to nie tylko operacje, leki czy rehabilitacja. Nie byłybyśmy sobą, gdybyśmy nie zapodały kilku naturalnych metod leczenia i łagodzenia dolegliwości bólowych. Co może Ci pomóc?

  • Arnika górska – łyżkę nalewki z arniki wymieszaj z 2 szklankami wody. Następnie zamocz gazę lub czystą tkaninę i przyłóż do obolałego miejsca. Doskonale wspomaga leczenie krwiaków czy obrzęków.
  • Kasztanowiec zwyczajny – od wielu lat stosowany, jako środek na krwiaki, zwichnięcia czy stłuczenia. Żel z kasztanowca działa dzięki obecności tanin, czyli związków o działaniu ściągającym oraz aescyny – składnika przeciwzapalnego oraz uszczelniającego naczynia krwionośne.
  • Mięta pieprzowa – zawarty w niej mentol powoduje zmniejszenie podrażnienia, ukojenie oraz schłodzenie. Doskonale uśmierza dolegliwości bólowe. Olejek z mięty pieprzowej w ilości 10 – 15 kropli rozcieńcz z 30 g oleju roślinnego i stosuj do ciepłej kąpieli, bądź masażu.
  • Żywokost lekarski – panaceum na ból, obrzęk, stan zapalny. Możesz zaopatrzyć się w maść i balsam z żywokostu, albo też posiekać suszone liście tej rośliny, zwilżyć niewielką ilością gorącej wody, schłodzić po czym przykładać do bolących miejsc.
  • Suplementacja wysokiej jakości produktami odżywiającymi stawy i kości. Zwróć uwagę, aby takie produkty zawierały w swoim składzie elementy budujące strukturę kości i stawów.

Na dzisiaj to by było na tyle w temacie kości, stawów czy osteoartrozy. Pamiętaj, że są co najmniej 2 czynniki, na które całkowicie masz wpływ, aby nie dopuścić do bycia w grupie zwiększonego ryzyka osób cierpiących na artrozę. Osteoartroza może uprzykrzyć życie, ale można także doskonale zniwelować ją działając dietą. Taka już wkrótce pojawi się na Jedzenarium.


Podoba Ci się ten artykuł?

Polub go i udostępnij, aby inni też mogli korzystać z tej wiedzy. Gorąco Ci za to dziękuję i mam nadzieję, że moja praca jest dla Ciebie przydatna 🙂


Literatura:

  1. Zhang Y., Jordan J. M.: Epidemiology of osteoarthritis. Clin. Geriatr. Med., 2010; 26: 355-369.
  2. Buckwalter J.A., Martin J.A.: Sports and osteoarthritis. Curr. Opin. Rheumatol., 2004; 16: 634-639.
  3. Foye P.M., Stitik T.P., Chen B., Nadler S.F.: Osteoarthritis and body weight. Nutrition Res., 2000; 20: 899-903
  4. Kean W.F., Kean R., Buchanan W.W.: Osteoarthritis: symptoms, signs and source of pain. Inflammopharmacology, 2004; 12: 3-31.
  5. Duke J. A.: Księga zdrowia. Ziołowa apteka domowa. wydawnictwo Publicat, Poznań 2011.

NASI PARTNERZY


DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Informujemy, iż SITER sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.1 na realizację projektu "Stworzenia oraz udostępnienie innowacyjnego społecznościowego serwisu kulinarnego z funkcją automatycznego generowania list zakupowych i raportów gotowań".

Copyright © Siter sp. z o.o.