Każdego roku rośnie liczba kobiet mających problemy z zajściem w ciążę. Jak bardzo dieta wpływa na płodność? Przekonaj się, co na ten temat mówią eksperci.

Płodność ma bez wątpienia związek z oddziaływaniem wielu czynników, m.in. środowiska życia kobiet, jej stylu życia, standardów opieki medycznej, a także uwarunkowań genetycznych. Nie ma da się ukryć, że ogromne znaczenie dla płodności ma preferowany sposób żywienia oraz stan odżywienia organizmu. Jeśli chcesz zajść w ciążę to koniecznie zapoznaj się z odpowiednią dietą wzmacniającą organizm.

Czy styl życia ma związek z płodnością u kobiet?

Bez wątpienia prowadzony przez nas styl życia oraz wszelkie czynniki z nim związane mają duży wpływ na zajście w ciąże. Najważniejszym czynnikiem rzutującym na zdolności rozrodcze kobiet jest ich wiek. Pomiędzy 20 a 25 rokiem istnieje największe prawdopodobieństwo zajścia w ciąże. Po tym okresie zdolność ta stopniowo zmniejsza się aż do 35 roku życia. Nie jest to jednak jedyny czynnik – kolejną istotną kwestią jest również masa ciała kobiety. Żadne skrajności nie są korzystne i w tym wypadku również tak jest. Zarówno niedowaga jak i nadwaga bezpośrednio zmniejszają płodność u kobiet. Jajniki są w stanie prawidłowo funkcjonować wyłącznie wtedy, gdy organizm posiada równowagę energetyczną.

Nie zawsze proste zmiany w sposobie żywienia przynoszą pożądane efekty. Jeśli masz problemy ze swoją masą ciała to koniecznie udaj się do dietetyka, który pomoże Ci osiągnąć pożądane efekty. Nie da się jednak ukryć, że jednym z najlepszych sposobów na uzyskanie pożądanego bilansu energetycznego jest ruch. Powinien on stanowić nieodłączny element wolnego czasu. Przynosi on wiele korzyści dla naszego organizmu – wpływa na kondycję oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała, ale również zapobiega powstawaniu chorób i redukuje stres, co ma ogromny wpływ na poczęcie dziecka. Badania wykazały, że ruch o średnim natężeniu w znaczący sposób wpływa na płodność. Spacer, jazda na rowerze czy też prace w ogrodzie nic nie kosztują, a mogą przynieść ogromne korzyści.

Co bezpośrednio wzmacnia płodność u kobiet?

Prawidłowo zbilansowana dieta nie tylko przyczynia się do utrzymania prawidłowej sylwetki oraz poprawia nasze zdrowie, ale również ma ogromne znaczenie dla płodności. Co powinna jeść przyszła mama? Przede wszystkim to, co jest jak najmniej przetworzone. Warzywa i owoce, pieczywo z pełnego przemiału, gruboziarniste kasze i makarony są produktami bogatymi w błonnik pokarmowy, witaminy i składniki mineralne, czyli wszystko to, co niezbędne kobiecie chcącej zajść w ciążę. Szczególnie polecane są zielone warzywa i świeże owoce, które są najbogatszym źródłem witamin. W zbilansowanej diecie warto zastąpić część czerwonego mięsa produktami bogatymi w białko roślinne, np. grochem, fasolą, ciecierzycą czy też soczewicą. Bezpośredni wpływ na płodność u kobiet mają również jednonienasycone kwasy tłuszczowe, obecne w oliwie z oliwek, miękkich margarynach do smarowania pieczywa oraz oleju rzepakowym. Pamiętaj także o produktach bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6, czyli tłustych rybach, orzach i nasionach.

Które witaminy powinny jeść kobiety chcące zajść w ciążę?

Każdy człowiek powinien jeść produkty bogate w witaminy. Nie inaczej jest z kobietami chcącymi zajść w ciążę – niektóre z nich mają ogromne znaczenie dla płodności. Największe korzyści w tym zakresie przynosi przyjmowanie witaminy D, witamin z grupy B (B6 i B12), kwasu foliowego oraz witaminy antyoksydacyjne (A, C, E).  Można przyjmować je w gotowych preparatach, jednak warto pamiętać o wzbogaceniu swojej diety właśnie w te witaminy. Witamina D jest wytwarzana przez nasz organizm dzięki oddziaływaniu promieni słonecznych, jednak w okresie mniejszej ekspozycji na słońce można ją znaleźć również w tłustych rybach morskich (m.in. w dorszu czy łososiu). Są one również bogate w witaminy z grupy B, które oprócz tego znajdują się w nabiale, orzechach oraz drobiu. Soczewica i ciecierzyca to idealne źródło kwasu foliowego, z kolei warzywa i owoce (szczególnie natka pietruszki oraz czarna porzeczka) są bogate w witaminy antyoksydacyjne. Kwas foliowy jest niezbędnym składnikiem, które powinny suplementować kobiety starające się o dziecko. Dawka 400 µg powinna być suplementowana przynajmniej 6 tygodni przed poczęciem aż do końca drugiego trymestru ciąży. Kwas foliowy ma ogromne znaczenie dla dziecka, ponieważ zapobiega powstawaniu wady cewy nerwowej u płodu.

Kobiety chcące zajść w ciążę powinny również pamiętać, aby ich dieta była bogata w produkty zawierające składniki mineralne, takie jak żelazo, jod, cynk, selen i magnez. Owoce, warzywa, tłuste ryby oraz produkty strączkowe – te produkty powinny stanowić podstawę diety na płodność.

Podczas podstawowego badania krwi można dowiedzieć się, jakich składników brakuje w naszym organizmie, oraz które produkty należy dostarczyć w większej ilości, aby bezpośrednio przyczynić się do wzrostu naszej płodności. Przede wszystkim należy wykonać morfologię z ręcznym rozmazem, witaminę D, ferrytynę, glukozę oraz poziom elektrolitów, takich jak sód, magnez, żelazo, wapń, potas w przypadku problemów z tarczycą – jod i selen. Wyniki należy skonsultować z lekarzem, który pomoże nam wskazać konkretne obszary, ktre wymagają poprawy i ewentualne modyfikacje naszej diety.

Co zaburza płodność?

Jeśli mimo wszelkich starań nie potrafimy nadal zajść w ciążę, warto zastanowić się, jakie są przyczyny zaburzeń naszej płodności. Niestety, nie wszystko to, co można znaleźć na sklepowych półkach, korzystnie wpływa na naszej zdrowie. Zdecydowanym wrogiem płodności jest żywność przetworzona o wysokim indeksie glikemicznym. Należą do niej białe pieczywo, słodkie napoje gazowane, czy też dosładzane płatki śniadaniowe. Naszą płodność zaburzają słodycze. Jeśli chcesz schudnąć – rób to z głową. Restrykcyjne diety negatywnie wpływają na pracę jajników i zmniejszają tym samym szansę na zajście w ciążę. Może to również prowadzić do wad rozwojowych u płodu.

Nie powinniśmy rezygnować z tłuszczu – jego niedobór w diecie prowadzi do niepłodności. Nie należy jednak spożywać tłuszczów trans, zaburzających owulację – są one obecne w twardych margarynach, batonach, frytkach czy też zupkach w proszku. Chcąc zajść w ciążę bezwzględnie powinnyśmy zapomnieć o używkach – alkohol, papierosy, a także zbyt dużą ilość kofeiny negatywnie wpływają na płodność.

Dodaj komentarz