Na blogu prezentujemy treści przygotowane przez dietetyka na podstawie jego wiedzy, doświadczenia oraz poglądów. Nie stanowią one poradnictwa indywidualnego.

Dieta uzdrawiająca – czy w ogóle istnieje?

Autor wpisu: Paulina Fydrychowicz

„Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”. Te słowa Hipokratesa jak mantrę powtarzali nam profesorowie przez pięć lat studiów dietetycznych. Nie ma się co dziwić, to jedno zdanie trafia idealnie w punkt. W dodatku doskonale objaśnia cel diety, którą roboczo nazwałam dietą uzdrawiającą. Ale czym właściwie jest dieta uzdrawiająca? Skąd ta nazwa? Jak powinna wyglądać taka dieta? Na te i inne pytania odpowiedzi zdradzam w poniższym artykule.

Dieta uzdrawiająca – z czym to się je?

Nazwa dieta uzdrawiająca została zrodzona z myślą o nawet 100 trylionach komórek naszego organizmu, z których każda wymaga regularnego dostarczenia składników odżywczych czy witamin. Dieta uzdrawiająca jest zdrową, zbilansowaną dietą z mnóstwem trików wspomagających funkcjonowanie organizmu między innymi mającymi wpływ na stan zdrowia, nastrój, sen, zdolność myślenia, poziom energii, czy płodność. Oczywiście, są przypadki, w których sama dieta nie pomoże. Może natomiast doskonale wspomagać proces leczenia, a jeśli nic Ci nie dolega, sprawić, że stan ten będzie się utrzymywał, a choróbska będą omijały Cię szerokim łukiem!

10 powodów, aby stosować dietę uzdrawiającą

Gdybym tylko mogła, przedstawiłabym 100 powodów, dla których warto zastosować dietę uzdrawiającą. Nie mam jednak takiej możliwości, dlatego przedstawię jedynie kilka z nich. Tak czy owak, myślę, że dla gwarancji poniższych efektów, po prostu warto ją zastosować!

  • Zmniejszasz ryzyko chorób serca oraz poprawiasz rytm serca.
  • Poprawiasz swój nastrój.
  • Podnosisz sprawność umysłową.
  • Zwiększasz swoją odporność.
  • Dłużej cieszysz się młodością.
  • Zyskujesz zdrową skórę, włosy, paznokcie.
  • Jesteś bardziej odporna na stres.
  • Cieszysz się odpowiednią masą ciała.
  • Nie doświadczasz wahania nastrojów.
  • Jesteś bardziej wypoczęta, wyspana, skoncentrowana.

Zasady diety

Dietę uzdrawiającą można równie dobrze dietą przeciwzapalną, bowiem posiłki doskonale łagodzą stan zapalny. Są też doskonałym źródłem błonnika pokarmowego, witamin, składników mineralnych, przeciwutleniaczy. Nie są natomiast źródłem cukrów, produktów przetworzonych, słonych jak woda z Morza Martwego czy przeładowanych konserwantami i poprawiaczami smaku. Zaraz, zaraz, ale co dokładnie zrobić, aby stosować dietę uzdrawiającą?

  • Cukrowi powiedz nie – jest po prostu zły i uzależniający. Rozłożony przez enzymy trawienne cukier zmusza trzustkę, by wylewała siódme poty i obniżyła stężenie glukozy we krwi. Aby tego dokonać, trzustka wydziela insulinę – hormon odpowiedzialny za obniżanie tegoż stężenia. A zbyt wysokie stężenie insuliny oprócz oczywistych skutków, czyli insulinooporności, cukrzycy, powoduje także pogorszenie funkcjonowania układu odpornościowego. Nie bądź taka słodka i odstaw cukier w zaledwie sześć tygodni. Aby tego dokonać zapraszamy do naszego Kursu Dobrych Nawyków Żywieniowych i wpisu Rzucamy Słodycze, w którym zdradzam tajemnicę, w jaki sposób pozbyć się z diety cukru i słodyczy. Możesz oczywiście postawić także na zdrowsze wersje słodyczy. Przepisy na nie aż wylewają się z naszej przepisowej zakładki 🙂
  • Żywność przetworzona raz dwa odstawiona – pisząc przetworzona mam na myśli zmodyfikowaną do tego stopnia i o terminie przydatności do spożycia tak długim, że aż trudno uwierzyć w to, iż w środku znajduje się żywność. Nasz organizm nie potrafi poradzić sobie z trawieniem tego typu produktów. Kojarzysz filmik „co się dzieje z chińską zupką w żołądku?”? Jeśli nie, zachęcam do obejrzenia jak po 2,5 godzinie działania enzymów trawiennych, makaron z zupki chińskiej nadal pozostaje niemalże w niezmienionym stanie. Nie dziw się zatem, że coś Ci dolega skoro jesz takie świństwa. Jeśli chcesz z tym skończyć, zerknij TUTAJ
  • Postaw na wartościowe tłuszcze – nie wszystko co odtłuszczone, fit i light jest dobre. Wręcz przeciwnie, często to mniej zdrowe odpowiedniki pełnotłustych produktów. Co więcej, tłuszcze są niezbędnym składnikiem naszej diety bogatym w witaminy A, D, E czy K. Faktem jest jednak, że tłuszczyk trzeba dobrze dobrać. Postaw na awokado, orzechy, ziarna, tłoczone na zimno oleje – kokosowy, lniany czy oliwę. Możesz sięgnąć także po ryby niehodowane, np. dziką makrelę, bądź tran.
  • Nie miej umiarkowania… w jedzeniu warzyw – witaminy, składniki mineralne, błonnik roślinny, antyoksydanty – to wszystko zapewnią Ci warzywa. Szwedzki instytut Livsmedelsverket zaleca, aby spożywać co najmniej 500 gramów warzyw każdego dnia. Przeprowadzone badania wskazały nawet, że przy spożyciu 800 g ryzyko zachorowania na przeróżne przypadłości znacznie spadło. Wydaje się to misją niemożliwą? A pizzę o tej lub wyższej wadze zjadasz bez problemu i to zaledwie na jeden posiłek. Jak bezboleśnie przemycić warzywa? W smoothie, koktajlach, zupach, sałatkach czy warzywnych chipsach. Nie bierz jednak pierwszych lepszych warzyw. W dzisiejszych czasach możesz znaleźć odmianę warzyw bio lub eko już w większości dyskontów i marketów. A warzywa takie będą wolne od chemikaliów, nawozów, pestycydów.
  • RAWolucja – spróbuj wprowadzić do diety żywność żywą, surową, a więc produkty niepodawane obróbce termicznej – gotowaniu, duszeniu, pieczeniu, gotowaniu na parze czy przygotowywane w mikrofalówce. Taka żywność zawiera mnóstwo enzymów żywnościowych wspomagających proces trawienia. Do żywności takiej należą warzywa, owoce, skiełkowane ziarna zbóż czy nasiona.
  • Nie przeginaj… z podgrzewaniem produktów. Im wyższa temperatura, tym mniej witamin, a więcej szkodliwych związków. Postaw zatem na olej kokosowy, który dobrze znosi wysokie temperatury, ale przede wszystkim zmniejsz trochę temperaturę, w której obrabiasz swoje dania.
  • Czytaj etykiety – producenci żywności wręcz prześcigają się w tym, kto bardziej oszuka konsumenta. Więcej na ten temat możesz poczytać w artykule 6 dodatków do żywności, których lepiej unikać.
  • Zadbaj o jelita! Niestety ich naprawa może potrwać nawet do roku. 2000 lat temu Hipokrates powiedział, że wszystkie choroby zaczynają się od jelit. Miał w swoich słowach mnóstwo prawdy, bowiem z jelitami związana jest odporność organizmu, nastrój, alergie, choroby. Jak zadbać o jelita? Na przykład jedząc kiszonki, które doskonale wpływają na florę bakteryjną, gdyż zawierają żywe kultury bakterii. Możesz przyjmować także probiotyki.
  • Dodatkowo… jedz powoli, gryź dokładnie, pij 2 litry wody mineralnej dziennie, przyprawiaj swoje potrawy.

Dieta uzdrawiająca – lista produktów

Pamiętaj, jeśli to tylko będzie możliwe, postaw na produkty ekologiczne. A w Twojej diecie uzdrawiającej nie powinno zabraknąć między innymi:

  • Warzyw – wszystkich, nawet tych strączkowych.
  • Owoców.
  • Bezglutenowych zbóż – np. kaszy gryczanej, mąki gryczanej, komosy ryżowej, płatków owsianych bezglutenowych, sorgo, mąki z sorgo, makaronu bezglutenowego, np. z fasoli.
  • Nasion oraz wiórek kokosowych – lnu, nasion chia, orzechów, pestek dyni, sezamu, migdałów.
  • Przypraw – bazylii, chilli, cynamonu, goździków, imbiru, kuminu, kurkumy, pieprzu cayenne, soli, surowego kakao, oregano, tymianku, pieprzu czarnego.
  • Mlek roślinnych, np. owsianego, kokosowego.
  • Gorzkiej czekolady, masła orzechowego, tofu, herbat ziołowych.
  • Oleju kokosowego oraz oliwy z oliwek.
  • Możesz wspomóc się suplementami w postaci witaminy D, tranu czy probiotyków.

Tak właśnie przedstawia się dieta uzdrawiająca, która może być także nazywana przeciwzapalną.  W zakładce przepisy pojawiło się także mnóstwo przepisów, które doskonale uzdrowią Twój organizm. A wkrótce znajdzie się także miejsce na dietę opartą o powyższe zalecenia. A wszystko to po to, abyśmy byli zdrowsi!


Podoba Ci się ten artykuł?

Polub go i udostępnij, aby inni też mogli korzystać z tej wiedzy. Gorąco Ci za to dziękuję i mam nadzieję, że moja praca jest dla Ciebie przydatna 🙂


Literatura:

  1. McKeith G.:Encyklopedia Żywienia. Przewodnik po zdrowym życiu. Dom wydawniczy Rebis, Poznań 2009.
  2. Aurell L., Clase M.: Food pharmacy Przepisy. Otwarte, Kraków 2017.
  3. McKeith G.: Jesteś tym, co jesz. Dom wydawniczy Rebis, Poznań 2005.

NASI PARTNERZY


DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Informujemy, iż SITER sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.1 na realizację projektu "Stworzenia oraz udostępnienie innowacyjnego społecznościowego serwisu kulinarnego z funkcją automatycznego generowania list zakupowych i raportów gotowań".

Copyright © Siter sp. z o.o.