1. Czym jest zakwaszenie organizmu?
  2. Do czego może prowadzić zakwaszenie organizmu?
  3. Leczenie oraz zapobieganie zakwaszeniu organizmu.
  4. Jakie produkty żywnościowe mają pozytywny wpływ na utrzymanie prawidłowego pH organizmu?
  5. Jakimi suplementami uzupełnić dietę wspomagającą utrzymanie odpowiedniego pH?
  6. Przykładowy jadłospis.
  7. Podsumowanie.

Czym jest zakwaszenie organizmu?

Ostatnie lata przyniosły ze sobą dziesiątki (jeżeli nie setki) teorii w zakresie zakwaszenia organizmu. W rzeczywistości większość informacji podawanych do użytku publicznego to tylko mity i pseudonaukowe doniesienia. Czym właściwe owe zakwaszenie jest, jak je rozpoznać, leczyć i zapobiegać?

Ludzki organizm celem zabezpieczenia narządów oraz ich prawidłowego funkcjonowania transportuje do tkanek łącznych kwas. W procesie tym uczestniczą najważniejsze układy, a mianowicie pokarmowy, hormonalny oraz krążeniowy. Do zakwaszenia organizmu dochodzi, kiedy pH płynów ustrojowych spada poniżej normy (7,35-7,45). Do sytuacji tej doprowadzić może bierny tryb życia, nieodpowiednia dieta, a nawet stres. Co więcej, naszym wrogiem stać się może również herbata, kawa, oraz oczywiście alkohol i papierosy.

Do czego może prowadzić zakwaszenie organizmu?

Zaburzenie kwasowości organizmu prowadzić może do szeregu różnych powikłań zdrowotnych. To właśnie ze względu na nie poziom zakwaszenia określa się trzystopniową skalą.

  • Pierwszy poziom zakwaszenia charakteryzuje się występowaniem bólów głowy, problemów skórnych, zaparć lub biegunek, zaburzeń z krążenia oraz zgagi. Może wystąpić również nasilony zespół napięcia przedmiesiączkowego, zalegająca wydzielina w górnych drogach oddechowych, czy niesmak w ustach. Dla mężczyzn w tej sytuacji znamienne są problemy z potencją.
  • Osoba dotknięta drugim stopniem zakwaszenia spotkać się może z częstymi infekcjami wirusowymi, stanami zapalnymi, endometriozą, atakami migreny, depresją czy bezsennością. Ze względu na zwiększony poziom cholesterolu wzrasta ryzyko wystąpienia chorób mięśnia sercowego. Mogą również pojawić się zaburzenia koncentracji czy utrata zdolności zapamiętywania oraz obrzęki.
  • Trzeci, najwyższy poziom zakwaszenia nie jest częstym zjawiskiem. Do tak zaawansowanego stadium choroby docierają jedynie osoby, które ignorują związane z zaburzeniem kwasowości organizmu dotychczasowe symptomy. W tym przypadku dojść może do poważnych powikłań. Następstwem trzeciego poziomu zakwaszenia może być nawet nowotwór, toczeń, gruźlica, czy stwardnienie rozsiane.

Leczenie oraz zapobieganie zakwaszeniu organizmu.

Po rozpoznaniu u siebie któregokolwiek z wymienionych symptomów trzeba bezzwłocznie sprawdzić poziom pH swojego organizmu. Pomocny w tym przypadku okazuje się zwykły papierek lakmusowy, który nabyć można w aptece. Kilka dni pod rząd należy sprawdzać odczyn kwasowości moczu na czczo. Jeżeli organizm jest zakwaszony bez chwili zastanowienia podejmij walkę.

W pierwszej kolejności należy zmienić nawyki żywieniowe. Regularne posiłki złożone z produktów o odczynie zasadowym to absolutna podstawa w przypadku zakwaszenia organizmu. Kolejnym ważnym czynnikiem jest odpowiednie nawodnienie organizmu (2-3l wody dziennie). Warto również unikać sytuacji stresowych i wyodrębnić godzinę czasu dziennie na relaks.

Powyższe propozycje sprawdzą się nie tylko w leczeniu, ale i zapobieganiu zaburzeń kwasowości organizmu.

Jakie produkty żywnościowe mają pozytywny wpływ na utrzymanie prawidłowego pH organizmu?

Oczywiście w głównej mierze należy zwrócić uwagę na odpowiednią dietę. Występuje wiele ogólnodostępnych produktów, które służą leczeniu, czy też zapobieganiu zaburzeniom poziomu pH organizmu. Z pewnością zaliczyć do nich możemy wszystkie produkty o odczynie zasadowym. Wśród nich wyróżniamy: kaszę, oleje roślinne (w szczególności oliwa z oliwek), świeże owoce oraz warzywa (na przykład banany, arbuzy, kiwi, brokuły, buraki). Warto robić z nich różnorodne sałatki, szejki, czy smoothie. Dobrym rozwiązaniem jest spożywanie różnego rodzaju orzechów oraz jarmużu.

Prócz spożywania produktów zasadowych należy jednak pamiętać o ograniczeniu tych o odczynie kwasowym, przede wszystkim mięs (również drobiu), serów, białego pieczywa, czekolady, ryb, jajek oraz dżemów. Kategorycznie należy zrezygnować z używek takich, jak chociażby kawy, alkoholu i tytoniu.

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest skonstruowanie diety, w której 80% produktów będzie miało odczyn zasadowy, a 20%-kwasowy. Metodę tę poleca szereg dietetyków oraz lekarzy.

Jakimi suplementami uzupełnić dietę wspomagającą utrzymanie odpowiedniego pH?

W odkwaszaniu organizmu pomogą również odpowiednio dobrane suplementy diety, w skład których powinny wchodzić:

  • kwasy Omega-3,
  • magnez,
  • potas,
  • kwasy MCT
  • elektrolity

W aptekach znaleźć można również tak zwane proszki zasadowe oraz suplementy oczyszczające organizm. Wyroby te w połączeniu z dietą oraz aktywnością fizyczną z pewnością pomogą w utrzymaniu optymalnego poziomu pH organizmu.

Przykładowy jadłospis

Może zdawać się, że dieta odkwaszająca jest monotonna, jednak z ogólnodostępnych produktów można skomponować dziesiątki różnych potraw, które walorami smakowymi zaspokoją każde podniebienie. Poniżej przedstawiam jedynie kilka przykładowych dań na poszczególne posiłki. Kompozycje można tworzyć samemu pamiętając przy tym, aby nie nadużywać produktów o odczynie kwasowym.

Przykładowe posiłki odpowiednie dla diety alkalicznej:

Napoje (nieodzowny element każdego dania):

  • woda z cytryną,
  • mleko,
  • szejki z ulubionych owoców,
  • smoothie z kapusty, awokado, ogórka i wody’
  • soki owocowe (najlepiej własnej roboty),
  • mleko migdałowe,
  • kawa zbożowa,
  • koktajl z buraka,
  • szejk z alg.

Śniadania:

  • pieczywo (prócz białego) z pastami z ulubionych warzyw,
  • jajecznica ze szparagami,
  • omlet ze szpinakiem,
  • pasztet z fasolą mung,
  • pieczywo z serem twarogowym,
  • naleśniki ze szpinakiem i kiełkami pszenicy,
  • kasza jaglana na mleku z dodatkiem jabłka.

Drugie śniadania:

  • sałatki z ulubionych warzyw lub owoców.
  • pasta z bobu,
  • pasta z buraka,
  • pasta jajeczna,
  • owsianka.

Obiady:

Zupy:

  • krem z selera,
  • krem z dyni,
  • marchewkowa z kabaczkiem
  • krupnik,
  • pomidorowa,
  • zupa warzywna.

Drugie dania:

  • nadziewane bataty,
  • frytki warzywne,
  • ziemniaki, bataty (również w formie puree)
  • pieczone ziemniaki,
  • puree z kabaczka,
  • hummus,
  • ryż basamati,
  • kasza.

Dodatki do drugiego dania:

  • omlet,
  • sałatka z rukoli,
  • sałatka z pomidora, cebuli i papryki,
  • sałatka z rukoli, kapusty i pomidora,
  • pieczona cukinia,
  • pieczone marchewki,
  • pieczarki.

Podwieczorki:

  • sałatki z ulubionych warzyw lub owoców.

Kolacje:

  • owsianka z nasionami chia,
  • koktajl z borówki amerykańskiej,
  • pełnoziarniste pieczywo z powidłami,
  • placek jaglany z wiśniami,
  • pieczony bakłażan z tartym czosnkiem,
  • budyń z kaszy jaglanej,
  • makaron z warzywami,
  • karmelizowana marchewka z cynamonem.

Podsumowanie

Utrzymanie prawidłowego pH organizmu nie jest trudne, jednak trzeba zdać sobie sprawę z konieczności podjęcia odpowiednich ku temu działań. Zaniechanie ich prowadzić może do poważnych konsekwencji poczynając na senności, a kończąc na nowotworach. Aby zapobiec nieprzyjemnym konsekwencjom wystarczy porzucić bierny tryb życia, unikać stresu a przede wszystkim zdrowo się odżywiać. Z ogólnodostępnych produktów można skomponować doskonałe dania. W tym przypadku ograniczeniem jest jedynie nasza wyobraźnia.

Dodaj komentarz