Na blogu prezentujemy treści przygotowane przez dietetyka na podstawie jego wiedzy, doświadczenia oraz poglądów. Nie stanowią one poradnictwa indywidualnego.

Czosnek – antybiotyk czy afrodyzjak?

Autor wpisu: Paulina Fydrychowicz

Czosnek – cud natury

W Egipcie w zamian za 7 kilogramów tego warzywa, można było kupić niewolnika. W starożytności uznawany był za symbol wszechświata. W średniowiecznej Europie wierzono, że jest najlepszą ochroną przed czarną magią oraz wampirami. W Czechach na Nowy Rok wkładano go psom pod obrożę, aby przez kolejny rok dzielnie pilnowały porządku. Czosnek, bo o nim mowa, niegdyś był bardzo cenionym warzywem. Dzisiaj, pewne jest jedno. Posiada tak wiele walorów zdrowotnych, że bez wątpienia zasłużył na osobny artykuł na swój temat. Jak to możliwe, że jest afrodyzjakiem? Dlaczego należy go rozgniatać lub wyciskać? Jak czosnek pomoże osobom z problemami skórnymi? O tym wszystkim dowiesz się czytając poniższy artykuł 🙂

Czemu czosnek zawdzięcza swój aromat?

Swój charakterystyczny zapach czosnek zawdzięcza przeróżnym związkom siarki, które zawiera w składzie. Nie ma jednak, co psioczyć na biedne związki siarki odpowiedzialne za ten charakterystyczny zapach. Właśnie dzięki nim, czosnek posiada także właściwości przeciwnowotworowe 🙂 Jeśli jednak na obiad podano czosnek, a Ty masz zaraz spotkanie, na którym nie wypada zabić oddechem, nic straconego. Zostań ze mną do końca i poznaj proste, acz skuteczne patenty na pozbycie się czosnkowego oddechu.

Świeży, gotowany czy pieczony?

Zupa z czosnkuNajwięcej korzyści zdrowotnych niesie za sobą spożywanie czosnku na surowo. Przepis z surowym czosnkiem w roli głównej możesz znaleźć TUTAJ. Gotowany, pieczony lub duszony już tak wiele zalet nie ma, ale nadal działa przeciwgrzybicznie oraz antyoksydacyjnie. Zwłaszcza, jeśli po przekrojeniu lub przeciśnięciu przez praskę odstawisz go na 10 minut, aby wydzieliła się maksymalna dawka allicyny. To właśnie allicyna jest kluczowym składnikiem czosnku, odpowiedzialnym za doskonałe właściwości antybakteryjne oraz przeciwgrzybicze. Podczas licznych badań, dowiedziono, że allicyna ma silniejsze działanie antybiotyczne niż penicylina lub tetracyklina.

Czosnek zmniejsza krzepnięcie krwi

Co więcej, zgniatanie czosnku powoduje otwarcie błon komórkowych oraz uwolnienie enzymu zwanego allinazą, która jest niezbędna do powstania związków działających przeciwzakrzepowo. Zatem, aby uchronić się przed chorobami serca, czosnek dodajemy do potrawy w formie rozgniecionej i najlepiej na surowo.

Czosnek dobry na wszystko

Kiedyś określenie „zjadacz czosnku” naprawdę nie było komplementem. Oznaczało mniej więcej tyle, co nędzarz. Dzisiaj, zjadacze czosnku mogą się pochwalić końskim zdrowiem, bowiem czosnek zawiera mnóstwo walorów zdrowotnych. A należą do nich:

  • czosnek w naturalny sposób wzmacnia układ immunologiczny – aktywizuje leukocyty do obrony przed zarazkami,
  • jest doskonały na pierwsze symptomy przeziębienia lub kaszel – działa antyseptycznie, wykrztuśnie oraz napotnie,
  • negatywnie oddziałuje na bakterię gronkowca złocistego, Helicobacter pylori, a nawet drożdże Candida albicans,
  • to wspaniały lek przy zapaleniu zatok, nawracającym katarze, zapaleniu błony śluzowej nosa,
  • dzięki właściwościom rozgrzewającym, jest świetnym środkiem na obniżenie temperatury,
  • jest doskonałym naturalnym antybiotykiem zwalczającym bakterie chorobotwórcze w układzie pokarmowym oraz oddechowym,
  • jest skuteczny w profilaktyce chorób układu krążenia, już 2 – 3 ząbki czosnku dziennie znacznie zmniejszają ryzyko zawału,
  • wspomaga metabolizm tłuszczów,
  • obniża stężenie cholesterolu LDL we krwi, podwyższając jednocześnie poziom cholesterolu HDL,
  • reguluje trawienie, poprawia wchłanianie i przyswajanie pokarmów,
  • pomaga w odbudowaniu flory bakteryjnej po kuracjach antybiotykowych,
  • wspomaga produkcję insuliny – hormonu obniżającego stężenie cukru we krwi,
  • zawarte w nim związki łagodzą ból głowy, a także ułatwiają zasypianie,
  • neutralizuje jad os, pszczół, komarów, meszek, kleszczy, mrówek, a nawet żmii czy skorpionów – wystarczy natychmiast po ukąszeniu przyłożyć czosnkową miazgę w miejsce ukąszenia,
  • zawiera sporo selenu zwiększającego liczbę plemników, dlatego powinni spożywać go panowie planujący potomstwo (sprawdź dietę zwiększającą płodność)
  • idealny antyoksydant, chroniący organizm przed wolnymi rodnikami.

Czosnek doskonałym afrodyzjakiem

Walory zdrowotne mogłabym tak wymieniać w nieskończoność, czas jednak na inne korzyści płynące ze spożywania czosnku. Pomyślisz pewnie: „czosnek prędzej wykluczy miłosne uniesienia, niż w nich pomoże!”. Prawda jest jednak zgoła inna. Dzięki związkom siarki, czosnek jest całkiem niezłym afrodyzjakiem, o czym wiedział już Pablo Picasso znany z malarskiego kunsztu, podbojów miłosnych oraz właśnie uwielbienia do czosnku. Henryk IV, pomimo zionięcia czosnkowym oddechem, znany był ze swoich podbojów sercowych. Dodatkowo, w klasztorach Tybetu, jedzenie czosnku było zakazane, ze względu na zbyt silne działanie pobudzające. Czosnek więc jest doskonałym afrodyzjakiem!

Czosnek dla przyszłych i obecnych mam

Kobiety ciężarne, nie powinny spożywać leków, to oczywiste. Natomiast mogą czerpać mnóstwo korzyści z właściwości przeciwzapalnych i przeciwbakteryjnych czosnku. Zwłaszcza, gdy dopadnie je przeziębienie bądź grypa. Zbawiennie wówczas może zadziałać na przykład syrop cytrynowo – czosnkowy (przepis możesz znaleźć TUTAJ) lub syrop cebulowo – czosnkowy (przepis możesz znaleźć TUTAJ). Syropy te doskonale wzmacniają odporność oraz pomagają wyleczyć uporczywy kaszel. Czosnek świetnie wspomoże również leczenie zapalenia sutka u mamuś karmiących. Sprawdź dietę dla kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.

Czosnek w diecie dziecka

Kiedy można wprowadzić czosnek do diety maluszka? Już około 10. miesiąca życia możesz podawać dziecku czosnek ugotowany. Po 12. miesiącu życia bez problemu możesz wprowadzić czosnek surowy. Początkowo najlepiej zacząć od małych ilości, dodanych do potraw i poddanych obróbce termicznej (od 10. miesiąca). Warto także obserwować jak szkrab zareaguje na warzywo. Należy pamiętać, że czosnek ma specyficzny, ostry smak, a w zbyt dużych ilościach może powodować wzdęcia czy wydzielanie soku żołądkowego. Nie dajemy więc główki czosnku, zamiast jabłka, ale już 1/4 ząbka w potrawie można bez obaw dać dzieciaczkowi. Z kolei 18 – miesięczny szkrab ma na tyle wykształcony układ pokarmowy, że można mu podawać 1/4 – 1/2 ząbka surowego czosnku rozgniecionego i dodanego do potrawy.

Czosnek w kuchni

Do czego można wykorzystać czosnek? Niemalże do większości dań. Począwszy od dipu czosnkowego (przepis możesz znaleźć TUTAJ), poprzez sosy do makaronu (przepis możesz znaleźć TUTAJ), potrawy na bazie jaj (przepis możesz znaleźć TUTAJ), zupy (przepis możesz znaleźć TUTAJ), a skończywszy na paście kanapkowej (przepis możesz znaleźć TUTAJ). Pomimo zmniejszenia wartości odżywczych czosnku poddanego obróbce termicznej, jego smak również staje się łagodniejszy. Jest to więc doskonałe rozwiązanie dla osób nietolerujących świeżego czosnku. Te przepisy (jak i inne w Jedzenarium) możesz zapisać w swoich ulubionych, aby nie tracić czasu na ich szukanie (wystarczy zalogować się w Jedzenarium.pl i w każdym przepisie wcisnąć +Moje ulubione przepisy).

Czas na triki od miłośniczki dietetyki

Wszystkich tych, którzy z trudem znoszą aromat czosnku, uspokajam – wystarczy dodać do potrawy przyprawianej czosnkiem, natkę pietruszki, tymianek czy miętę, a nieprzyjemny zapach czosnku zostanie zneutralizowany. Inna metoda zaleca, aby w celu zneutralizowania czosnkowego zapachu żuć kminek lub zieloną fasolę. Miłośników wina, ucieszy zapewne fakt, że również czerwone wino doskonale maskuje aromat czosnku. Metod neutralizacji jest zatem całkiem sporo, a wszystkie osoby, które wykręcały się od jedzenia czosnku ze względu na zapach, teraz już nie mają wyjścia 😉

Ale przypał!

Czosnku nie należy jednak przypalić, ponieważ stanie się gorzki i niesmaczny. Co więcej, podczas smażenia czosnku upewnij się najpierw, czy tłuszcz nie jest zbyt gorący. W przeciwnym razie czosnek nabierze ostrego i palącego smaku. A co, gdy skóra czosnku przykleja się do rąk podczas obierania? Wtedy wystarczy wrzucić ząbki czosnku do wrzącej wody na około 30 sekund, następnie wyciągnąć, odcedzić, ochłodzić i obrać. Innym patentem na łatwiejsze obranie czosnku jest zmiażdżenie go nożem, a następnie obieranie. Od takiego zmiażdżonego ząbka, skóra będzie odchodziła zdecydowanie łatwiej. Jest jeszcze jeden trik, który osobiście uwielbiam. W ten sposób, w pół minuty, obrać można nawet całą główkę czosnku. Czosnek umieść w szklanym pojemniku, zamknij go, a następnie potrząsaj, jakbyś grała na grzechotce. Podobno trik jest skuteczniejszy, gdy dodatkowo śpiewa się La Cucaracha – czyli po naszemu – akukaracza 🙂

Kto powinien odpuścić sobie spożywanie czosnku?

  • osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew (np. warfarynę),
  • osoby uczulone na czosnek,
  • osoby o bardzo niskim ciśnieniu krwi,
  • osoby na diecie lekkostrawnej,
  • kobiety karmiące piersią, jeśli zauważą, że ich dzieci nie tolerują czosnku w mleku mamy,
  • osoby planujące zabiegi operacyjne, ponieważ czosnek może utrudniać krzepnięcie krwi i zwiększać ryzyko krwotoku.

Czosnek z kosmetyczce

Ze względu na swoje właściwości antybakteryjnie i antygrzybiczne, czosnek jest doskonałym lekiem na wypryski, czy opryszczkę. Należy jednak pamiętać, że każdy z nas jest inny i czosnkowe kosmetyki dla jednej z nas mogą być strzałem w dziesiątkę, dla drugiej zaś kompletną klapą. Zanim więc zaczniesz testować zaproponowane przeze mnie naturalne kosmetyki, przeczytaj najpierw artykuł, w którym dokładnie wyjaśniam jak stosować kosmetyki naturalne. Artykuł możesz znaleźć TUTAJ.

Sprawdź dietę przeciwtrądzikową i przeciw zaskórnikom.

Tonik czosnkowy

Przepis możesz znaleźć TUTAJ

  • czosnek – 1 ząbek
  • woda przegotowana – 1 szklanka

Czosnek obierz, a następnie przeciśnij przez praskę. Tak przygotowany czosnek zalej wodą i odstaw na 24 godziny w temperaturze pokojowej. Gotowym tonikiem przecieraj twarz 2 – 3 razy w tygodniu, najlepiej na noc, ze względu na charakterystyczny zapach. Tonik może delikatnie szczypać, lecz nie powinien powodować silnego zaczerwienia lub przekrwienia. Nie należy przechowywać toniku dłużej niż przez 3 tygodnie.

Pasta czosnkowa

Przepis możesz znaleźć TUTAJ

  • czosnek – 1 ząbek
  • cynamon – 0.25 łyżeczki
  • sok z cytryny – 6 kropli

Czosnek obierz, a następnie przeciśnij przez praskę. Dodaj cynamon i sok z cytryny. Dokładnie wymieszaj. Odstaw na 5 minut, a następnie nałóż pastę czosnkową na wyprysk lub opryszczkę. Pamiętaj, aby nie trzymać pasty dłużej niż 10 – 15 minut.


Nie dziwię się, że ludzie od ponad 5000 lat stosowali czosnek, jako panaceum na wiele chorób i schorzeń. Szkoda, że dzisiaj, częściej sięgamy po drogie, syntetyczne leki, o wielu skutkach niepożądanych, a tak rzadko dostrzegamy naturalne produkty, które doskonale poradziłyby sobie z naszym schorzeniem. Mam nadzieję, że ten trend prędko ulegnie zmianie. A gdy nagle, otaczający Cię ludzie zaczną zionąć czosnkiem, wiedz, że trochę maczałyśmy w tym palce 😉


Podoba Ci się ten artykuł?

Polub go i udostępnij, aby inni też mogli korzystać z tej wiedzy. Gorąco Ci za to dziękuję i mam nadzieję, że moja praca jest dla Ciebie przydatna 🙂


Literatura

  1. Goncagul G, Ayaz E. Antimicrobial effect of of garlic (Allium sativum) and traditional medicine. J Anim Vet Adv 2010, 9(1): 1 – 4.
  2. Fleischauer AT, Arab L. Garlic and cancer: a critical review of the epidemiologic literature. J Nutr 2001, 131: 1032 ‑ 1040.
  3. Tattelman E. Health effects of garlic. Am Family Phys 2005, 1: 103 – 106.

NASI PARTNERZY


DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Informujemy, iż SITER sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.1 na realizację projektu "Stworzenia oraz udostępnienie innowacyjnego społecznościowego serwisu kulinarnego z funkcją automatycznego generowania list zakupowych i raportów gotowań".

Copyright © Siter sp. z o.o.