Na blogu prezentujemy treści przygotowane przez dietetyka na podstawie jego wiedzy, doświadczenia oraz poglądów. Nie stanowią one poradnictwa indywidualnego.

Co robić, gdy doskwierają Ci wzdęcia?

Autor wpisu: Paulina Fydrychowicz - Dietetyk

Odbijanie, uczucie wzdęcia, wiatry czy powiększenie obwodu brzucha

Brzmi znajomo? W takim razie współczuję, bowiem wszystko wskazuje na to, że Twoim problemem są gazy jelitowe, wzdęcia. I chociaż obecność pewnej ilości gazów w jelitach jest czymś absolutnie naturalnym, o tyle kiedy pojawia się ich nadmiar, sytuacja się komplikuje. Ale nie martw się! Ten artykuł powstał właśnie po to, abyś odprawiła wzdęcia z kwitkiem!

Wzdęcia – jak to w sumie z Wami jest?

Wzdęciem nazywa się subiektywne odczucie rozdęcia jelit spowodowane gazami jelitowymi. Niestety, bardzo często skutkiem ubocznym tegoż rozdęcia jest ból brzucha o rozmaitym nasileniu. Co ciekawe, wyżej wymienione objawy zmniejszają się, bądź nawet całkowicie ustępują po wydaleniu gazów w pozycji leżącej tudzież po upływie nocy. Zwykle wzdęcia najbardziej dokuczają pod wieczór podczas, gdy rano zwykle nie ma po nich śladu.

Powody wzdęć:

Gagatki odpowiedzialne za powstawanie wzdęć to:

  • Aktywność fizyczna tuż po spożytym posiłku.
  • Nadmierne spożycie soli i relatywnie niskie spożycie wody.
  • Nadmierne połykanie powietrza spotykane zwykle przy szybkim spożywaniu posiłków.
  • Nietolerancja laktozy – u osób z tą przypadłością dochodzi o złego trawienia laktozy, cukru mlecznego znajdującego się w mleku, kefirach i jogurtach. Problem ten jest o tyle istotny, że badania przeprowadzone w Polsce wykazały, że na nietolerancję laktozy cierpi aż 37% dorosłych Polaków, podczas gdy jedynie 15% osób odczuwa dolegliwości. Inne nietolerancje pokarmowe również mogą być przyczyną wzdęć.
  • Przerost bakterii fermentacyjnych i drożdżaków w jelitach.
  • Stres – poświęciłam mu niegdyś cały artykuł – jak jednak stres wpływa na wzdęcia? Otóż stres prowadzi do pogorszenia funkcjonowania przewodu pokarmowego. Pokarm przebywa w jelitach znacznie dłużej niż powinien, a następnie gnije i skutkuje gazami.
  • Wzdęcia występują także w innych, trochę bardziej poważnych przypadkach, np. u chorych na choroby trzustki – mukowiscydozę czy przewlekłe zapalenie trzustki. Mogą towarzyszyć także celiakii.
  • Zaburzenia czynności motorycznej jelit, np. bardzo często występujące przy zespole jelita drażliwego. W tej chorobie charakterystyczna jest reaktywność skurczowa mięśni jelit po rozciągnięciu przez gazy czy treść jelitową.

Koniecznie pamiętaj, aby przed wdrożeniem planu naprawczego zwalczającego wzdęcia, zacząć od wizyty u lekarza i określenia powodu wzdęć. Lekarz zleci wszelkie niezbędne badania i stwierdzi czy coś Ci doskwiera, czy może najadłaś się grochówki 😉

Baj baj wzdęcia!

Aby pożegnać wzdęcia nie pij wody prostu z lodówki. Lodowata woda powoduje bowiem… wzdęcia. Pij ciepłą wodę lub wodę w temperaturze pokojowej przed posiłkiem, a w jego trakcie staraj się nie popijać. Pamiętaj, aby każdego dnia spożywać nie mniej niż 1,5 – 2 litry wody. Do swojej diety włącz także zawierający sód i potas niezbędne do utrzymania równowagi wodno – elektrolitowej seler naciowy, bogatą w prebiotyki cykorię czy zawierającą enzymy wspomagające prawidłowe trawienie pastę miso.

Na ratunek przychodzą także…

zawierające błonnik brązowy ryż, proso. Błonnik pokarmowy jest pożywką dla korzystnych, pożytecznych bakterii jelitowych i poprawia funkcje przewodu pokarmowego. Siemię lniane dzięki zawartości substancji śluzowych nawilża i koi jelita. Nie zapomnij o dodaniu go do koktajlu. Jedzenie powinno być spożywane powoli, dokładnie przeżuwając i nie rozmawiając za dużo, aby nie powodować nadmiernego połykania powietrza. Nie szalej także z produktami wzdymającymi, np. brokułem, kapustą, grochem, kalafiorem, bobem, brukselką, fasolą, a nawet cebulką czy czosnkiem. Powinnaś pamiętać jednak, aby w swojej diecie szerokim łukiem omijać rafinowane węglowodany, alkohol czy cukier, nadmiaru nabiału, przetworzonej żywności, kofeiny, napojów gazowanych, nadmiaru soli.

Roślinna terapia na wzdęcia

Jeśli Twoim problemem są wzdęcia, sięgnij po:

  • Aloes – 1/4 szklanki soku aloesowego połączona z płynnym chlorofilem poskutkuje pobudzeniem trawienia.
  • Anyż – posiada doskonałe właściwości usuwania gazów. 1/2 łyżeczki suszonego anyżu rozgnieć, a następnie zalej szklanką gorącej wody. Spożywaj 3 szklanki naparu dziennie.
  • Imbir lekarski – doskonale radzi sobie z mdłościami. Nie można odjąć mu natomiast działania łagodzącego niestrawność i wzdęcia. Imbir działa pobudzająco na wydzielanie żółci, pobudza pracę jelit, a pite 1/2 – 1 łyżeczki świeżego imbiru, rozgniecionego zalanego wrzątkiem z odrobiną syropu klonowego do smaku skutkuje zmniejszeniem dolegliwości gazowych.
  • Koper włoski – mamy posiadające potomstwo pamiętają pewnie, jak podawały swoim dzieciom herbatkę koperkową na kolki i wzdęcia. Łyżeczkę rozgniecionych nasion zalej szklanką wody, a następnie gotuj na wolnym ogniu przez 10 – 15 minut.
  • Mięta pieprzowa – dzięki zawartemu w niej mentolowi pobudza napływ żółci do jelit, korzystnie wpływając na proces trawienia. Rozluźnia mięsień zwieracza przełyku, dzięki czemu gazy mogą znaleźć ujście poprzez odbicie. 1/2 łyżeczki suszonych liści mięty pieprzowej zalej szklanką gorącej wody i zaparzaj przez 15 minut.
  • Rumianek pospolity – niweluje wzdęcia, pobudza wydzielanie gazów, a zawarte w nim flawonoidy działają rozluźniająco na mięśnie jelit oraz łagodzą skurcze. Możesz spożywać 3 – 4 szklanki naparu z rumianku.
  • Zioła – dodane do potraw bazylia, koper włoski, koper, kolendra, natka pietruszki, mięta, szałwia czy rozmaryn pomogą w trawieniu.

Co robić, gdy doskwierają Ci wzdęcia?

Dodatkowe wskazówki

Do holistycznej walki ze wzdęciami potrzebne będą Ci jeszcze regularne, spożywane mniej więcej o tej samej porze posiłki. Pomijanie posiłków = prosta droga do wzdęć. Nie jedz ostatniego posiłku zbyt późno. I choć niejednokrotnie obalałyśmy mit o jedzeniu kolacji o 18:00, pamiętaj aby zachować 3 – 4 godzinną przerwę pomiędzy kolacją, a pójściem spać. Późne posiłki powodują niestrawność oraz niewłaściwe wchłanianie składników pokarmowych. I na koniec… zrelaksuj się kobietko! Nic nie sprzyja trawieniu tak, jak totalny relaks. Gdy jesteś odprężona, trawisz zdecydowanie lepiej.


Dieta łagodząca wzdęcia >>>


Nie da się ukryć, że wzdęcia czy gazy zwykle atakują w najmniej odpowiednich okolicznościach. Jeśli wzdęcia doskwierają Ci tak bardzo, że aż boli Cię żołądek, połóż się na plecach, po czym przyciągnij do siebie kolana. Mam nadzieję, że dzięki radom zawartym w tym artykule wzdęcia będą dotykać Cię naprawdę sporadycznie, a Ty (i osoby żyjące w Twoim bliskim otoczeniu także) poczujesz ogromną ulgę. Trzymam kciuki 🙂


Podoba Ci się ten artykuł?

Polub go i udostępnij, aby inni też mogli korzystać z tej wiedzy. Gorąco Ci za to dziękuję i mam nadzieję, że moja praca jest dla Ciebie przydatna 🙂


Literatura:

  1. McKeith G.:Encyklopedia Żywienia. Przewodnik po zdrowym życiu. Dom wydawniczy Rebis, Poznań 2009.
  2. Duke J. A.: Księga zdrowia. Ziołowa apteka domowa. wydawnictwo Publicat, Poznań 2011.
  3. Peckenpaugh N.: Podstawy żywienia i dietoterapia Autor:  wyd. I polskie, red. D. Gajewska 2015.
  4. Jarosz M.: Praktyczny podręcznik dietetyki. IŻŻ Warszawa 2010.

NASI PARTNERZY


DOTACJE NA INNOWACJE. INWESTUJEMY W WASZĄ PRZYSZŁOŚĆ

Informujemy, iż SITER sp. z o.o. pozyskała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.1 na realizację projektu "Stworzenia oraz udostępnienie innowacyjnego społecznościowego serwisu kulinarnego z funkcją automatycznego generowania list zakupowych i raportów gotowań".

Copyright © Siter sp. z o.o.